A muzeális, a féltve őrzött és a koncert


- 2018. június 18., 3:43

Kossuth, Kisfaludy, Szent István; valaki már nevükből rájuk ismer, nem titok, eheti összeállításunkban elhajózunk. Először a Dunára, majd csendesebb, aztán távolabbi vizekre. A hajdani aranykor, ami a magyar hajózást illeti, letűnt, de szerencsénkre akad bőven elég relikvia, amelyet élőben is megcsodálhatunk. Addig is virtuálisan kihajózunk!

Az első menetrend szerinti gőzhajó a Dunán, a Carolina, építtetője Bernhard Antal pécsi polgár; 1820. július 16-án indult útnak. A dunai gőzhajózás ugyanakkor csak a később vált népszerűvé és jövedelmezővé, szegény Carolina sem vált nyereségessé, mivel a viteldíjon felül a hídpénzt meg kellett fizetni az utazóközönségnek ezért később más vizekre került, később csak a roncsai emlékeztettek a hazai hajózás fellendülésére.
A hajózás felvirágzásban nagy szerepe volt Széchenyi Istvánnak, többek között csatlakozott a Duna Gőzhajózási Társasághoz, ugyanis hamar felismerte jelentőségét és sürgette a hajózás fejlesztését. Gondoljunk a folyószabályozást előkészítő terveire, de az Óbudai Hajógyár létrejöttéhez is köze volt.

Rekordok a MaNDA adatbázisából

Több melléklettel a publikáció teljes szövege a MaNDA adatbázisában található: A muzeális, a féltve őrzött és a koncert

MaNDA adatbázis

A magyarországi múzeumok, könyvtárak, levéltárak, magángyűjtemények, civil szervezetek, kulturális- és oktatási profilú intézmények digitalizált kulturális javait egy közös felületen publikáló, nyilvános online gyűjtemény. Az adatbázisnak célja a digitalizált értékek gyűjtése, rendszerezése, és a szerzői jog keretei között a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétele.