Fejezetek a budapesti villamos-történelemből


- 2020. május 11., 9:12

Ma már Budapest elképzelhetetlen villamosok nélkül, de ez nem volt mindig így. Igaz, a főváros villamoshálózata korábban tekintélyesebb méretű volt, a 70-es évekre a metrók lettek a favoritok, ezért a hálózatok ritkításába kezdtek – ez a tendencia nemcsak nálunk, Nyugat-Európában is megfigyelhető volt. Ezen a héten, a főváros villamosközlekedésével foglalkozunk, szövevényes társasági alakulások és jól ismert villamosjáratok kísérik majd utunkat.

Az omnibuszok forgalma (1832-1929) a századforduló éveiben teljesedett ki. A járatok elsősorban a belső kerületek szórakoztató objektumait kötötték össze. Mi sem volt egyszerűbb, mint leinteni egy mérsékelt ügetésben közeledő omnibuszt, a színházból kifelé jövet. A lóvasút 1866-tól kezdett kiépülni, de elavultsága már az 1880-as években nyilvánvaló volt. Gondoljunk bele, nemcsak az utasoknak voltak szükségleteik, hanem a lovaknak is: lótrágya hevert mindenütt.
A nyilvánvaló kényelmetlenségek ellenére, a lóvasutat üzemeltető vállalatok egyesülésével létrejövő, Budapesti Közúti Vaspálya Társaság monopóliuma sokáig megmaradt. A társaság előjoga azonban nem vonatkozott a géperejű vontatású vasútra. Később, Budapest létrejötte után, még égetőbb szükség volt a tömegközlekedés fejlesztésére.

Rekordok a MaNDA adatbázisából

Több melléklettel a publikáció teljes szövege a MaNDA adatbázisában található: Fejezetek a budapesti villamos-történelemből

MaNDA adatbázis

A magyarországi múzeumok, könyvtárak, levéltárak, magángyűjtemények, civil szervezetek, kulturális- és oktatási profilú intézmények digitalizált kulturális javait egy közös felületen publikáló, nyilvános online gyűjtemény. Az adatbázisnak célja a digitalizált értékek gyűjtése, rendszerezése, és a szerzői jog keretei között a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétele.