Tanári kézikönyv a málenkij robotról

Tanári kézikönyv a málenkij robotról

- 2019. április 15. 8:56

A málenkij robot tanítását segítő tanári kézikönyvet készített a Magyar Nemzeti Múzeum. A pokol bugyrai… című kötetet több mint 4000 iskola több ezer történelemtanára kapta meg a héten, közölték a kiadványt bemutató sajtótájékoztatón.

A könyv a Szovjetunióba kényszermunkára elhurcoltak sorsát bemutató, a ferencvárosi Málenkij Robot Emlékhelyen létrehozott kiállítás értelmezéséhez és a korszak megismeréséhez nyújt segítséget. Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója hangsúlyozta: a családok emlékezete többnyire őrizte a kényszermunkára elhurcolt és gyakran elpusztított hozzátartozóik sorsát, gyakran azonban félelemből, szégyenérzetből vagy a megélt szenvedés nyomasztó emléke miatt családi körben is a felejtés, az elfojtás dominált. Az emlékhely ennek akar véget vetni. A főigazgató rámutatott: a náci erőszakot követő új rendszer nyers kíméletlensége már 1944 őszén, 1945 telén megmutatkozott. Sokakat náciellenes, antifasiszta, gyakran fegyveres múltjuk ellenére üldözni kezdtek a szovjet hatóságok. Úgy fogalmazott: a málenkij robotra elhurcolt civilek százezreinek sorsa is az új világ félelmetes távlatait rajzolta föl. A rabszolgaságba vetett emberek tömegét, a teljes bizonytalanságot, hogy bárkit bármikor elvihetnek. Az ingyenmunka biztosítását a jóvátétel nevében. A hallgatás, az elhallgattatás rendszerét, amely nyilvános emlékezetünkből is kivetette ezeknek a sorsoknak a felidézését, a szenvedésre való közös emlékezés lehetőségét. A hazugság mindent átszövő pókhálóját, ahogy kis munkának titulálták a több éves ukrán vagy orosz bányákban, kőfejtőkben, földeken végzett kényszermunkát, sorolta Varga Benedek.

A Nagymányokról elvittek listája (Völgységi Múzeum CC BY-NC-ND)

Sölch Gellért, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára azt mondta: a jövő diákjainak reményei szerint sosem kell megélniük olyan szenvedéseket, mint a málenkij robotra elhurcolt százezreknek, ugyanakkor elengedhetetlen, hogy megismerjék ezeknek az embereknek a sorsát. Kitért arra: a kormány egyaránt fontosnak tarja a nemzeti büszkeségre okot adó események emlékének ápolását és az emlékezést a nemzeti tragédiákra. Hozzátette: nem ismerhetünk meg minden történetet, de a Magyar Nemzeti Múzeum a mai napig gyűjti az elhurcoltak történeteit. A sok hasonló történetből ugyanazok az érzelmek és szörnyűségek köszönnek vissza, mondta Sölch Gellért. Berényi Marianna, a kötet egyik szerzője ismertette: a komplex kiadvány nemcsak a kiállítást igyekszik bemutatni, hanem azt is, hogyan érdemes tanítani, illetve feldolgozni mindazt a tudnivalót, amit az emlékhelyen elsajátíthatnak a gyerekek. A kiállítás termeit bemutató fejezeteket egy-egy tárgyat leíró fejezet követ, ezekkel a beszélő tárgyakkal – például pufajka, tégla a rabok által vésett feliratokkal – megtanítva a forráselemzés módszertanát is.

A kiadvány bemutatója (mti)

A 112 oldalas színes kötetben a kiállítás termeinek, tárgyainak bemutatásán túl feladatok, szituációs játékok is találhatók. A kötet végén térképek, kislexikon, kronológia, fogalomtár és bibliogárfia segíti a pedagógusok és diákok munkáját. A kiadvány a Magyar Nemzeti Múzeum honlapjáról is letölthető. 1944 őszétől csaknem 800 ezer embert hurcoltak el Magyarországról hadifogolyként vagy internáltként több éves kényszermunkára, akár negyedszázados száműzetésre a Szovjetunióba. A túlélők első csoportja csaknem egy évtizeddel később, 1953. november 25-én térhetett haza a táborokból.

(mti)

Borító: 4000 iskola történelemtanárai kapták meg (mti)