TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

A Bajnokot legázolták

A Bajnokot legázolták

- 2020. május 26. 10:45

Bizony, erre a sorsra jutott a Huszár-osztály harmadik rombolója, amely a Streiter nevet kapta a haditengerészet vezetésétől. 1,56 millió aranykorona, plusz a fegyverzet merült hát a hullámsírba, de meghalt négy matróz is a balesetben.

Mert baleset volt, a Streiter a magas felépítésű Petka gőzöst kísérte éppen, az viszont egy hibás manőver következtében legázolta, maga alá gyűrte jóval kisebb társát. De még mielőtt idáig eljutnánk, ismerjük meg a Bajnok történetét, amely 1906. június 16-án indult trieszti vízre bocsájtással. Kötelékbe a következő esztendő első napján került, és 1907-ben az Ulanhoz hasonlóan a Streiter is nagyobb utat tett a Földközi-tenger keleti medencéjében. Hogy aztán Karácsonykor leszereljék, és tartalék állományba kerüljön. Itt találja az a bizonyos átfegyverzés is, amit az Ulanon is végrehajtottak a háború kirobbanása előtt egy esztendővel. Hogy aztán még a szarajevói merénylet előtt, június 14-től újra szolgálatba is állítsák, és a stratégiai fontosságú helyre, a cattarói-öbölbe, Kumborba vezényeljék. Innen hajózott ki a Szigetvár cirkálót kísérve, de önállóan is a már ismert parti ütegek bombázására. Amelyek francia lövegei és parancsnokai, irányzói (és montenegrói legénysége) komoly veszélyt jelentettek a parti hegyek alatt elhaladó hajóinkra. De a Streiter lőtte Antivari kikötőjét is, és ő maga is többször került a parti ütegek tűzébe.

Teljes sebességgel hasítja a vizet (Wikipédia)

Két ilyen támadást is sértetlenül megúszott 1915 februárjában és márciusában, és cserében most az olasz partok jelzőállomásait lőtte, miközben aknákat is telepített a taljánok bosszantására. Sőt, még arra is vetemedett, hogy a korábban általa összeszedett és hatástalanított olasz úszó aknákat „átállította”, ismét élesítve az olaszok által használt hajóutakra vontatta. Szeptember hetedikén pedig szerencséje volt, mikor egy antant tengeralattjáró torpedója kevéssel az orra előtt surrant el. Aztán az év további részét már elvitte a szükségessé vált kazáncsere, az 1917-es esztendőben pedig kezdődött minden elölről: aknaszedés, aknarakás, olasz parti katonai objektumok, vasutak, gyártelepek lövése és konvojkísérés, no meg légi biztosítás. Mert ekkorra már az Streiter is megkapta a maga légvédelmi ágyúját. Szeptember utolsó napjaiban a Pó torkolatánál pedig kisebb tűzpárbaj is kialakult az ellenséges rombolókkal, amiből a Bajnok sértetlenül keveredett ki.

Hogy aztán 1918. április 16-án Qarnerónál, tehát a Kvarnel-öbölben eljöjjön az a gyászos nap, mikor a nálánál sokkal nagyobb Petka a kicsi, de veszélyes Bajnok vesztét okozta. A romboló a parttól egy tengeri mérföld, tehát jó másfél kilométer távolságra elsüllyedt, négyen haltak meg, az úszó túlélőket a „bűnös”, a Petka gőzös szedte össze, és szállította Fiumébe. A hajó pedig azóta is fekszik a hullámsírban, halak laknak most benne.

Borító: Egy romboló a nyílt tengeren (MNL. Csongrád Megyei Levéltár Hódmezővásárhely CC BY-NC-ND)