TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

A Balaton mint alkatrészforrás

A Balaton mint alkatrészforrás

- 2020. október 12. 10:39

A Balaton romboló pedig felvonta a vörös zászlót Cattaróban, 1918 februárjának elején. Aztán mégis csak visszatért a rend a fedélzeten, és végül olasz kézben, Zenson néven fejezte be a pályafutását.

Tartva a hárommillió aranykoronás árat, a Balatont 1912. november 16-án tették a vízre, és 1914. augusztus elsején, a háború kitörésekor helyezték szolgálatba. A Nagy Háború első esztendeje, éppen az olasz semlegesség miatt nem sok eseményt hozott az Adrián, a legnagyobb tragédiát a Baron Gautsch augusztus 13-án történő aknára futása és elsüllyedése jelentette, a civil utasok mentésében a Balaton is részt vett. És aztán járőrözéssel teltek a hetek, hónapok, karácsony előtt két nappal, a Sokol szigetnél történt csak „rendkívüli esemény”, egy tengeralattjáró torpedót lőtt ki rájuk, de az célt tévesztett. Aztán az 1915-ös háborús esztendő is a szokványos feladatokkal indult, amik közé bejött még a tengeralattjárók vontatása is. Az olaszok belépése után a Balaton háromszor is ott van a Pelagosa szigetét támadó flottákban, és részt vesz két, az otrantói hajózár ellen indított akciókban is. December 29-én pedig az albán Durazzo kikötője előtt a Helgoland cirkálóval együtt elsüllyesztik a Monge nevezetű francia tengeralattjárót, kimentve annak egy tisztjét és a teljes legénységet.

Hadihajók, ahogy azt Paur Géza elképzelte (Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum CC BY)

1916-ban aztán február közepéig tart a nagyjavítása, majd nemsokkal ezután ismét Durazzo, a mai Durres ellen indulnak a Helgoland cirkálóval. Április 2-án a teherszállító, de még két árboccal és vitorlázattal is rendelkező Andrássy gőzös matrózait keresi. Aztán újabb bevetések jönnek a hajózár ellen, majd kirendelik biztosítónak a Brindisi, Valona és Gargano ellen indított légitámadásokhoz is. November 9-én Pericolosa mellett egy viharban 70 fokot jobbra dől, súlyosan megsérül, ezért a legközelebbi bevetése csak március közepén válik lehetővé. Május 14-én viszont a Csepel rombolóval Saseno szigeténél egy olasz konvojra csapnak le. Elsüllyesztik a Bora kísérő rombolót és egy tehergőzöst, kettő másikat pedig megrongálnak. Másnap, visszafelé tartva összecsapnak az olasz Aquila cirkálóval, amin a tűzpárbaj alatt lángok csapnak fel, nem üldözheti a Csepelt és a Balatont tovább.

Aztán az év hátralévő részében még bevetik a Balatont a hajózár ellen, majd 1918. február elsején ott van a lázadó hajók között a Kotori öbölben, az akkori Cattaróban. Aztán a lázadást felszámolják, minden megy tovább, július 2-án például ismét légitámadást biztosít az olasz partoknál, amikor rombolókkal összecsapva találat éri. De a javítás után már nincs több bevetés, vége a háborúnak. A Balaton az olaszoké lesz, akik Zensonra keresztelik át, de rozoga állapota miatt Pólában állomásoztatják, mint alkatrészforrást. Végül 1930-ra darabokra is szedik, ahogyan azt az ilyen hadizsákmánnyal szokták.

Borító: A Balaton romboló (Wikipédia)