TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

A gazdái ellen fordított búvárhajó

A gazdái ellen fordított búvárhajó

- 2020. február 10. 12:31

Az U 14-es nem véletlenül maradt ki eddig a sorozatból, neki külön, nem hétköznapi története van. A franciák építették, a „keresztségben” pedig a tudós házaspárról a Curie nevet kapta. Aztán a háború nagyobbik részében a Monarchiát szolgálta.

A sorozat a Monarchia tengeralattjáróiról szóló cikkei között már volt szó erről a merész francia búvárhajóról, ami 1914. december 20-án akadt fönn a pólai hadikikötőt védő acélhálókon. Végül a kényszerűségből felszínre emelkedő hajót hamar ágyútűzzel süllyesztették el, vele pusztult az első tisztje is. De rövidesen hozzáláttak a kiemeléséhez, végül 1915 februárjának az elején került be a pólai Arzenálba, és június elsején a javítások és a felfegyverzés után „munkába is állt”. Eredetileg Toulonban épült 1914 nyarán, szép nagy, 52 méteres hajó volt. 12,2 csomót tudott a felszínen és 8,2-t a víz alatt. Az orrába is beépítettek egy torpedóvetőt, és hatot még a fedélzetére, amire egy löveg is került. Így indult hát harcba egykori gazdái ellen, és augusztus 30-án, Georg Ritter von Trapp parancsnoksága alatt már Cattaro volt a szolgálati helye.

1916 januárjában albán ügynököket tett többször is a partra, a hónap végén és február elején összesen négy gőzöst támadott meg torpedóival – sikertelenül. Sőt, azok kényszerítették meghátrálásra, menekülésre a fedélzetükre szerelt ágyúkkal. Ráadásul a második támadásnál egy ellenséges romboló is előkerült, és két vízibombájával komoly sérüléseket okozott az U 14-esnek. Így aztán 1916 márciusától át is építették Pólában, erősebb motorokat kapott, ami által 13,5 csomóra nőtt a sebessége, és egy újabb löveget és géppuskát is felszereltek a fedélzetére. Végül 1917 márciusában tudott visszatérni a szolgálatba, aztán ez az esztendő páratlan vadászidényt hozott a búvárhajónak. Összesen hét brit zászló alatt hajózó teherhajót tudott elsüllyeszteni fedélzeti ágyúival és torpedóival. A sorhoz két olasz és egy-egy francia és görög hajó is csatlakozott, így összesen tizenegy egységet küldött az U 14-es a hullámsírba. De megtette azt is, hogy egy görög vitorlással a tengerbe dobatta annak mazsolából álló szállítmányát. Az U 14-es által tengerfenékre küldött összesen 47 635 tonna űrtartalmú hajótér nem járt emberáldozattal, állítólag csak egy matróz halt meg, Trapp parancsnok mindig megvárta, míg az ellenfél mentőcsónakon elhagyja a fedélzetet.

Az U 10-es (hirado.hu)

Aztán ismét jött egy nagyjavítás, aminek 1918. augusztus elején lett vége. És jött az utolsó pillanatig tartó őrjáratozás, az utolsó bevetésről november elsején, az összeomlás napjaiban futott be Cattaróba. Hogy aztán a hadikikötőben a hatalmat átvevő horvátok visszaadják a franciáknak, ahol 1928-ig volt még szolgálatban, azután került csak a lángvágók alá.

Borító: Az U 14-es látványra is teljesen elüt a Monarchia búvárhajóitól (napitortenelmiforras.blog.hu)