TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

A legendás frontparancsnok a fedélzeten!

A legendás frontparancsnok a fedélzeten!

- 2020. február 4. 12:03

Végső soron az U 16 és az U 17 is testvérek voltak, hiszen mindkét búvárhajó gyártását ugyanazon a napon, 1915. április elsején kezdték el Brémában, a Weser Művek csarnokaiban.

Brémából vonatoztak aztán Pólába, ahol érkezésük sorrendjében kapták a sorszámokat, tehát a „nevüket”. De végül az U 16 és az U 17 ugyanazon a napon, 1915. október 6-án állt szolgálatba, és még az is erősítette ezt a „testvériséget”, hogy végül mindkét hajó támaszpontja a Cattarói-, avagy Kotori-öböl lett. Ahol is a Monarchia legveszélyeztetettebb támaszpontja helyezkedett el, volt hát mit megvédeni, akár megelőző támadásokkal is a búvárhajóknak. Jöttek tehát a szolgálat, az őrjáratozás hétköznapjai. No és az esedékes, vagy rendkívüli meghibásodások miatti javítások. Az U 16-ost például már év végén Pólába kellett vontatni, mert „hengerfejes lett”, a problémát cserével oldották meg. A javítás után pedig nagy megtiszteltetés érte a hajót, mert 1916. január 9-én maga az olasz front parancsnoka, az „Isonzó lovagja”, Svetozar Boroevič tábornagy látogatta meg, és merült vele a víz alá.

A Szent György csatahajó és Cattaro sziklái (Balatoni Múzeum CC BY-NC-ND)

Február 4-én már Durazzónál találjuk, ahol torpedóval telibe találta a két olasz romboló által is kísért Assiria nevű francia csapatszállítót, de a gall bakák szerencséjére a torpedó nem robbant fel. Április végén Brindisi magasságában francia rombolóra lő ki sikertelenül torpedót, de ez utóbbi sem megy többre vele szemben a két vízibombájával. Az U 16-os számára október 17-én jött el a vég, amikor is egy teherhajót kísérő Nembo nevű olasz rombolót támad. Meg is torpedózza, de az olasz legénységnek (40 kerül belőlük itt majd hullámsírba) sikerül még egy vízibombával eltalálniuk az U 16-ost. A búvárhajó elsüllyed, ketten meg is halnak, a többi tengerész olasz fogságba esik.

A vízibombák szerkezete és működése (nagyhaboru.blog.hu)

Testvére túléli a Nagy Háborút, pedig néhány javítási hónap kivételével folyamatosan bevetéseken van. 1916 első napján a Drin-öbölnél rombolóra támad torpedóval, fedélzeti ágyújával pedig vitorlásra tüzel. Aztán február 23-án Durazzónál egy tehergőzös kergeti el a rászerelt ágyúval. Június 10-én pedig sikeresen megtorpedózzák az Impetuoso olasz rombolót, ami el is süllyed. Október elején három repülő is bombázza, miáltal kisebb károkat szenved. Aztán így folytatódik ez 1917 folyamán is, no és 1918 első félévében.

Az olasz Caproni bombázó 450 kilónyi bombát bírt el (elfnet.hu)

Az U 17 végül június 28-án érkezik Pólába nagyjavításra, és a dokkot már nem is hagyja el. Az olaszoknak jut hadizsákmányként, akik 1920-ban szét is vágják, nehogy valaki más hasznát vehesse.

Borító: Isonzó lovagja is kíváncsi volt, milyen a merülés egy tengeralattjáróval (Wikipédia)