Az Aranybulla lenyűgözi majd a nézőket! – Interjú Trux Béla forgatókönyvíróval

- 2022. szeptember 7. 6:00

Az Aranybulla lenyűgözi majd a nézőket! – Interjú Trux Béla forgatókönyvíróval

Az Aranybulla című magyar történelmi film tavasszal lesz látható a mozikban, és – az előzetesét elnézve – már most kasszasiker gyanús. Főleg úgy, hogy a produkció dokumentumfilm verziója már idén decemberben képernyőre kerül a Duna tévén, hogy egy kis ízelítőt adjon a várakozó közönségnek. Trux Béla forgatókönyvíró mesélt arról, jelenleg hol tart a forgatás, és történelmi regények írójaként hogyan csöppent bele a filmes világba.

Mi volt az első gondolatod, amikor felkértek a produkcióban való részvételre?

Úgy éreztem, ez a nekem való feladat. Én a regényeim szerkezetét is előre megkomponálom, így kevésbé esik az ember a csapongás hibájába. Forgatókönyvírás esetében ez alapkövetelmény. Ráadásul projektben dolgozni felemelő érzés. Barátságok köttetnek és rengeteg tapasztalatot szerez az ember. A rendező Kriskó László és Csincsi Zoltán operatőr rendkívüli munkát végeztek, de ugyanezt elmondhatom az egész stábról. Élmény volt közelről figyelni a munkájukat.

Személyesen is jelen vagy a jelenetek felvételekor, vagy a „papírmunkával” véget ér a forgatókönyvíró feladata?

Már a helyszínbejárás során kiderülhetnek olyan dolgok, amik változtatást igényelnek, de akár a költségvetés is beleszólhat a dologba, és bizonyos jeleneteket át kell súlyozni. Az is előfordul, hogy az olvasópróbán bukik ki, hogy egy szöveg az adott színész szájából nem úgy hangzik, mint szeretnénk, pedig papíron működött. Ilyenkor a karakteréhez kell igazítani a szavakat. Vagy éppen egy jelenetből hiányzik valami olyan esszenciális többlet, ami csak ott, a helyszínen válik egyértelművé. Emlékszem, már javában zajlott a forgatás, éppen otthon ültem a fürdőkádban, amikor megcsörrent a telefonom. A rendező volt, hogy sürgősen kellene két mondat az egyik színész szájába, mert ott állnak a jelenet közepén, és valami hiányzik. Hasonló eseteket másoktól is hallottam már. Egy regény esetében az olvasó fejében kel életre a történet, de itt rengeteg szakember összehangolt munkájának eredményeként születik meg a végeredmény. Ennek során többször is alakot vált az eredeti elképzelés. A forgatókönyv egy kiindulási alap, ami tovább formálódik a rendező és az egész stáb kezei alatt, de végső formáját a vágóasztalon nyeri el.

Az utóbbi években több történelmi regénnyel örvendeztetted meg az olvasókat. A könyveidben melyik korszakot/korszakokat részesíted a leginkább előnyben és miért?

Világtörténelemben a keresztes háborúk az egyik kedvenc korszakom, hazaiban az őstörténet és az Árpádok kora. De szeretek sok minden mást is, ám történelmi regényt írni úgy illik, hogy a szerző azért elég alaposan mélyüljön el az ismeretekben. Így marad az előbb említett két időszak. Szerencsére ezek fedik egymást, így viszonylag könnyű dolgom van.

Trux Béla

A Torony titka című ifjúsági regényedben legutóbb a tizenéves korosztályt szólítottad meg. Milyenek a visszajelzések a könyvről? Mennyire érdeklődik egy mostani 12-14 éves a középkori történetek iránt?

Igyekeztem kalandosra írni, néhol viccesre, de úgy, hogy azért némi információ és tudásanyag is legyen benne, ha már egyszer történelmi regény. Azt mondják, egész jó lett. Tavaly levelet kaptam egy szlovéniai magyartanártól, aki az egyik hetedikosztályos tanítványa nevében írt nekem. A kisfiú A torony titkát választotta házi olvasmánynak, és készített belőle egy prezentációt. Nem is gondoltam, hogy jelenlegi határainkon túl is ennyire megérint valakit a regényem. Tervezem, hogy még ebben a tanévben kilátogatok hozzájuk egy előadásra.

A forgatókönyv írója

Akár forgatókönyvírásról, akár regényírásról van szó, mindkettő sok időt és alapos elmélyülést igényel. Hogyan támogat a családod a munkádban, illetve mennyire tudsz az írás mellett időt szakítani a férji, apai teendőkre? Fontos az alkotói munkához a stabil, harmonikus családi háttér?

Azt hiszem, minden munkához szükséges a stabil háttér. De ha az ember alkot, oda bizony elengedhetetlen a nyugi. Kezdetben nehéz volt, főleg, amíg a gyerekek kicsik voltak és jobban igényelték az apjukat. Ma már megértőbbek ők is. Országszerte tartok előadásokat iskolákban és könyvtárakban, emiatt sokat utazom. Ilyenkor előfordul, hogy napokig távol vagyok, máskor pedig az írás foglal le napi huszonnégy órában, főleg, ha szorít a határidő. Ugyanakkor ez egy rugalmas munka, valamennyire én osztom be az időmet.

A jövőben mire helyeződik inkább a hangsúly, regényírás vagy forgatókönyv?

Sokan érdeklődnek, hogy mikor készül el az Eretnek sorozatom újabb kötete, mások A torony titka folytatását várják. Igyekszem mindenre sort keríteni, azonban egyelőre a filmes munkák kötnek le, több projektem is előkészítési fázisban jár.