TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

Az új Huszár

Az új Huszár

- 2020. július 6. 10:53

Aztán, mivel szükség volt rá, a Huszár rombolót is feltámasztották haló poraiból. Pontosabban a kiemelt részek felhasználásával, az eredeti tervek szerint újra megépítették a rombolóosztálynak nevet adó, Angliában előállított hadihajót.

A Monarchia rombolóosztályának nevet adó Huszárt, mint azt olvashatták a sorozat elején, Londonban építették, és 1908. december 3-án futott zátonyra. Mégpedig úgy, hogy a tatját emelte fel a szikla, az első része pedig víz alá merült. A mentés során, 12-én a rombolót egy nagy vihar elmozdította a szikláról, és el is süllyedt. Végül fegyverzetét és a tatjának nagyobbik részét hozták fel, ezeket használják majd fel az újjáépítéshez. Amely 1909. november 29-én indult meg, és 1910. december 20-án már vízen is volt a régi-új hajó. Hogy aztán március 28-án ott legyen abban a hajórajban, amely a Póla kikötőjébe látogató II. Vilmos német császárt fogadta nagy ünnepélyességgel. Ezután merült fel, hogy meg kellene hosszabbítani a négy kéményt rajta, mert azok füstje állandóan elborította a fedélzetet, zavarva a matrózokat a munkában. S valóban, a változtatás sikeres volt, sőt még a kazánok huzatja, no és így a teljesítménye is megnövekedett kissé ezáltal.

A Huszár II. rövid pihenő után 1914 januárjában állt újra szolgálatba, nyárig jobbára a Durazzo–Valona–Cattaro útvonalat járta, demonstrálva itt a Monarchia jelenlétét. Aztán kitört a Nagy Háború és a Huszár II. is tette tovább a dolgát, kíséretet biztosított, aknát szedett és telepített, tengeralattjárókra és az antant rombolóira vadászott. 1914. augusztus 7-én ott volt a Goeben elé kifutó hajórajban, majd Póla, a Trieszti-öböl és Lissa védelmére vezényelték. 1915 augusztusában támadást hajtott végre Bari kikötőjének raktárai ellen, amelyeket ágyútűzzel árasztott el. Október 21-én pedig érdekes feladatot kapott, albán fegyvereseket kellett partra tennie az egyik albán folyó torkolatában. Az 1916-os esztendő első, komolyabb feladata egy sérült hidroplán bevontatása volt a nyílt vizekről, majd április elsején megesett az a baj is, hogy az „új” Huszáron meggyulladt és felrobbant a 7 centiméteres Skoda-lövegekhez rendszeresített két lőszer.

A Goeben képeslapon (Herman Ottó Múzeum CC BY-NC-ND)

A nagyjavítás ezután Pólában kezdődött meg és áthúzódott a következő esztendőre is. Aminek szeptemberében már a Pó folyó torkolatában vitézkedik a Huszár II. egy kisebb ütközetben. Amelynek során csak az antennaárbocát és a zászlórúdját lövik át, más baja nem esik. November végén már egy, a parthoz közel pöfögő tehervonatot ágyúz Fano mellett. 1918. május 9-én pedig egy olasz vasúti pályák ellen szervezett robbantóbrigádot tenne partra, de a partról érkező tűz meghiúsítja a küldetést. Aztán volt még vagy ötven konvojkísérése ebben az esztendőben, majd eljött a háború vége, és az olaszok kapták meg hadizsákmányul a régi-új Huszárt, szét is bontották az 1920-as esztendőben.

Borító: Egy szerkezeti rajz a Huszár osztályról (ntf.hu)

Tengerre magyar! sorozat

A Balaton mint alkatrészforrás
2020. október 12. 10:39

A problémás Tátra
2020. október 5. 10:50

És jött a Tátra-osztály!
2020. szeptember 28. 10:39

A Lung Tuanból Warasdiner lett
2020. szeptember 21. 8:03

Léghajó és romboló összecsapása
2020. szeptember 14. 9:00

Hármas karambol Cattarónál
2020. szeptember 7. 10:43

A kötelességteljesítő Pandúr
2020. augusztus 31. 10:33

A hajó mégis a Turul nevet kapta
2020. augusztus 3. 11:23