TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

Azt a várost lőtte, amiről aztán elnevezték

Azt a várost lőtte, amiről aztán elnevezték

- 2021. január 4. 11:47

Azért 1917-ben még nem volt veszve minden, hiszen volt három millió korona arra is, hogy újjáépítsék a Likát. Amely rombolónk rövidke szolgálat után a balul sikerül durazzói rajtaütésben merült a hullámsírba.

Bizony, a Lika még 3 000 000 aranykoronába került, és itt a békebeli korona értékére kell gondolnunk. Arra a koronára, amiből a Nagy Háború előtt mindössze ötöt kellett adni egy (az európai pénzekhez képest igencsak drága) dollárért. Hogy aztán a háborúval járó pénzromlás során mennyibe is kerülhetett az 1917. május 8-án vízre bocsájtott Lika II., azt nem lehet tudni. Az biztos viszont, hogy elődeihez, a Tátra osztály rombolóihoz képest egészen más parancsnoki hidat építettek rá, figyelembe véve a háborús évek tapasztalatait. A tatfedélzetét is ferdére tervezték, hogy a rázúduló hullámok vize könnyebben lefolyhasson róla. Aztán a Lika II. is eleve magasabb árbocokkal épült a rádió miatt, és a szokás szerint megmagasított orr mellett ovális kéményei közül a két középső is zömökebb lett. Fegyverzetében, sebességében és hatótávolságában viszont teljesen megegyezett osztálya más rombolóival.

Egy csatahajó parancsnoki hídja és lövegtornya tengerészekkel (MNL. Csongrád Megyei Levéltár Hódmezővásárhely CC BY-NC-ND)

S mivel igazából csak 15 hónap adatott neki, hogy megmutathassa, mit tud, nem nagyon tudunk rövid osztrák-magyar élete során beszámolni igazi „vitézi” tettekről. Augusztus elejére fegyverezték fel és állt szolgálatba, az első komolyabb bevetése október 18-19-én Brindisi és a Menders fok bombázása volt. Ekkor egy antant tengeralattjáró torpedót lőtt ki rá, de ez az ügyes manőverezés következtében mögötte haladt el. Így ott lehetett december 19-én a Velencétől északabbra lévő Cortelazzo lövetésénél is, nem tudván azt, hogy eme név majd komoly szerepet kap életében. Az esztendő vége aztán légitámadások és konvojok biztosításával telt el.

A német U 9-es bravúros győzelme metszeten (Piarista Múzeum CC BY-NC-ND)

Az utolsó háborús év nyugodtan indult a Lika II. számára, csak április elején indították útnak Polából Cattaro felé. De útközben elromlott a kormánylapátja, amit végül a segédkormánnyal tudtak helyettesíteni. Április 22-ről 23-ra virradó éjszaka antant rombolókkal csapott össze az ottrantói hajózárnál, majd augusztus 11-én, egy légitámadás során ismét csak tönkrement a kormánylapát. Ekkor a segédkormány sem segített már, a két hajócsavart felváltva működtették, így tartották a kellő irányban a hajót a vontató megérkeztéig. Október elején még kivezényelték a Drin-öbölbe és Durazzo elé aknákat telepíteni, majd részt vett az Albániából való csapatkivonás biztosításában is.

A Zente hősi helytállása képeslapon (Piarista Múzeum CC BY-NC-ND)

A jó állapotban lévő rombolót aztán az olaszoknak ítélték a győztesek 1920 szeptemberében. Azok pedig némileg átépítették Triesztben, majd Cortelazzo néven állították szolgálatba. Amelynek során megfordult Líbia partjainál is, de végül 1939-ben a Lika II. is találkozott a lángvágókkal.

Borító: Tengerészek a Nagy Háborúból (MNL. Csongrád Megyei Levéltár Hódmezővásárhely CC BY-NC-ND)