ELSÜLLYEDT VILÁGOK SOROZAT

Bubifej és rövid szoknya

Bubifej és rövid szoknya

- 2021. március 25. 10:52

Ki tudja, létezett-e Irving Gray, de a Színházi Élet 1933-ban megjelent késő őszi számának divatrovata mint neves amerikai pszichológusra hivatkozott a női szépségtrükköket illetően. A nők hódító fegyverei szerinte az idők folyamán éppen úgy fejlődtek, akár a komoly harcászat tankjai, torpedói, repülőgépei. Gray vallja, hogy ez a fejlődés elsősorban a filmnek köszönhető. A nők – mondja Gray – rengeteget tanultak a mozitól, megtanulták, hogyan kell mozogniuk, nézniük, csókolniuk, ellesték az öltözködés rafinált titkait, a kozmetika mesterfogásait is.

Ha megnézzük a film szinte az első pillanattól kezdve óriási hatást gyakorolt a nézőkre. Fiatal lányok sokasága igyekezett utánozni a „moziszínésznők” stílusát, mind öltözködésben, mind hajviseletben, mind sminkelésben. A filmvászon után az új nőtípus, a francia „garconne”, illetve az angol-amerikai „flapper” az utcákon is feltűnt. A nők rövidre vágott hajukkal és fokozatosan rövidülő szoknyájukkal nemcsak a „hosszúnak” nevezett 19. századot hagyták maguk mögött, hanem a bő szoknyákat, a hatalmas kontyokat, és a fojtogató fűzőket is.

A 20. század első évtizedeinek modern nőtípusa az életmódjával és az öltözködésével fejezte ki az önállóságát, a szabadságát. Cigarettázott, flörtölt, – s ha tehette – esténként táncolni, hétvégén teniszezni vagy golfozni járt. A magyar mozirajongók a mértani formákat idéző öltözékeket és a mélyen kivágott merész fazonú estélyi ruhákat elsősorban az amerikai filmekből ismerték meg. Ma már feledésbe merült Clara Bow, a fruska; Theda Bara, a vamp; vagy Gloria Swanson, az extravagáns színésznő neve, akik a film hőskorában a legnagyobb sztárok voltak, és öltözködésükkel divatot teremtettek.

Gombaszögi Frida jelmezben (Balatoni Múzeum CC BY-NC-ND)

Az amerikai sztárokkal szemben a magyar némafilmek népszerű alakjai, például Gaál Franciska, Lenkeffy Ica vagy Lábass Juci kevésbé a mozivásznon, mint inkább a magazinok oldalain népszerűsítették a legújabb divatot. A divatszalonok tulajdonosai büszkén hirdették, ha egy ismert színésznő náluk rendelte meg legújabb toalettjét, esetleg színpadi- vagy filmkosztümjét. A Váci utcai Dénes-szalon vezetője, Dénes Oszkár biedermeier stílusú várószobájának falán helyezte el azoknak a sztároknak dedikált fotóit, akik divatházának törzsvásárlói voltak. Az Elkán-család által vezetett Károly körúti szőrmeszalonban szintén rendszeres vásárlók voltak a korszak színésznői, köztük Lábass Juci, akit a divatújságírók a „szőrmék rajongójaként” emlegettek.

Egyetlen primadonnának sincs annyi kabátja, mint Lábass Jucinak. Egymás mellett sorakoznak szekrényében egy gyönyörű hermelinkepp, egy vadonatúj fekete kabát óriási hermelingallérral és mandzsettákkal, egy fekete bársonykabát nagy csincsillagallérral és mandzsettával, egy fekete szilszkin sportkabát biber gallérral, egy nagy opozónbunda, egy sötétkék szövetköpeny óriási cobolygallérral és mandzsettával, egy asztragánköpeny, egy beigeszinü hermelinköpeny.” (Színházi Élet, 1929/52.) A legdivatosabb dámának, a színpadon és a filmekben egyaránt hangos tetszést arató Gombaszögi Fridát tekintette a közönség. Gombaszögi bármit is öltött magára, az azonnal követőkre talált a pesti divathölgyek körében. „…az „Alvó férj” premierje után, száz és száz asszony csináltatta meg magának Gombaszögi Frida érdekes, ötletes kabátruháját, amellyel a színésznő új divatot csinált.” (Színházi Élet, 1929/41.)

A szoknya még hosszú, de a haj már rövid. Ifj. Horthy Miklós és Bajor Gizi (Balatoni Múzeum CC BY-NC-ND)

A szőrmezuhatagok, rövidülő szoknyák mellett a bubifrizura is hamar utat tört magának. Az egyik képes magazin 1925-ben bubi-fej versenyt is rendezett, amit az olvasók szavazata alapján a korszak két – szépségben is vetélkedő – színésznője, Bajor Gizi és Biller Irén holtversenyben nyert meg. Azt gondolnánk, az új módi azonnal tetszést aratott, ám a kevésbé nőies stílus kezdetben megosztotta a pesti divatdámákat. A magazinok is különböző címekkel tálalták a legújabb trendet: Alig van már különbség a férfi és a női divat között; A legszebb nő – A férfi; A darázsderék idejéből a fiús divat korába. Való igaz, az új divat nem tartott sokáig, mert nemsokára jött egy még újabb.

Alig egy évtized múlva, a harmincas évek elején új nőideál jelenik meg, a sportlady, aki odafigyelt az étkezésére, a testére, a divatra, és nemcsak az autót vezette biztos kézzel, hanem az életét is.

Borító: Clara Bow (beautyfy.hu)