Ezek voltak 2022 legfontosabb fotókiállításai

Ezek voltak 2022 legfontosabb fotókiállításai

- 2023. január 3. 9:06

2023-ban is a fotókiállítások legjeivel indul az új év – a 2020-ban elindított szavazás után már hagyományosan egy fotográfiai kiállítási körképpel jelentkezik a Punkt.hu az év első napjaiban. A rangsorban a fotográfiához köthető szakemberek véleményezték, melyek voltak 2022 legfontosabb hazai fotókiállításai, közölte a Punkt.

Az elmúlt két évhez hasonlóan, idén is széles spektrumból merítettek a válogatás során; decemberben a Punkt felkérte a Fotóhónap rendezvénysorozat kurátorait, a Magyar Fotóművészek Szövetségének, a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának és a Magyar Fotótörténeti Társaság tagjait, valamint a Punkt.hu oldal szerzőit, hogy rangsorolva küldjék el számukra az általuk legfontosabbnak tartott hazai fotókiállításokat a tavalyi évből. Ennek a széles merítésnek köszönhetően kurátorok, galériavezetők, fotográfusok, fotóművészek, szakírók és oktatók szakmai véleménye alapján állt össze az idei toplista.

Egy fotó és egy fotós a Roger Ballen-kiállításról (punkt.hu)

A rangsorban a történeti és a kortárs fotográfia területéről egyaránt találhatunk alkotókat, és a fotográfiai stílusok is a médium sokszínűségét bizonyítják. Az elmúlt évekhez hasonlóan a lista élére ismét egy világhírű fotóművész kiállítása került: az 1950-ben az Egyesült Államokban született és több mint negyven éve a dél-afrikai Johannesburgban élő Roger Ballen generációja egyik legjelentősebb fotográfusa, akinek dokumentarista és megrendezett képei egyedülálló helyet foglalnak el a kortárs fotográfiában. A Mai Manó Házban megrendezett Ballenesque – Roger Ballen szerint a világ című kiállítás nyitóhetére maga az alkotó is ellátogatott.

Enteriör a Roger Ballen-kiállításról (punkt.hu)

A magyar fotográfusok munkáit bemutató kiállítások közül a legfontosabbnak a Capa Központban jelenleg is látható Dezső Tamás: Hipotézis: Levél minden című tárlata bizonyult, mely a lista 2. helyén található. Dezső Tamás az összes élő – köztük az ember – önazonosságát vizsgálja legújabb munkájában. Az identitás kérdését körüljárva Dezső Tamás az emberi létezés metaforáját a növényekben találja meg, amelyek ugyanabból az anyagból és hasonló struktúrákból épülnek fel, mint mi.

A rangsor harmadik helyén Nicholas Nixon – még folyamatban lévő, évente egy képpel bővülő – ikonikus sorozatát találjuk, melyben évtizedek óta készít portrét feleségéről és sógornőiről. A Brown nővérek című sorozat – mely a Mai Manó Házban volt látható – az egyik legerősebb példázata a portrékészítésnek és a kortárs fényképészet időhöz való viszonyának.

Borító: Műtermi fotózás 1962-ben (Fortepan CC BY-SA)