Mesék a kirakat mögött

Mesék a kirakat mögött

- 2018. december 10. 11:34

Újítások és tradíciók kettőssége jellemzi a nagy-, és kisvárosok üzleteinek, áruházainak, shop centereinek csillogó kirakatait. Kreatív szakemberek százai ötletelnek egész évben azon, milyen karácsonyi kirakattal kápráztassa el a nagyközönséget a világ egy-egy ikonikus áruházának portálja. Szinte szenzáció számba megy, amikor a La Fayette, a Harrods, vagy a Macy’s bemutatja a várakozók előtt az éves karácsonyi kirakatát.

A kirakatok varázslatos világa éppúgy ámulatba ejti a felnőtteket, ahogy a gyerekeket. A tündöklő színes gömbök, és ragyogó fényfüzérek csillogásában megelevenedő mesevilág az egyiknek nosztalgia, a másiknak – még – a jelen. A gyerekkor világát idézi meg az üveg mögött robogó kisvonat, a zsákja mellett üldögélő Mikulás, vagy a szorgalmasan csomagoló manók műhelye. A színes bábok mögött pedig ott sorakoznak a gyerekek által vágyott ajándékok (babák, plüssmackók, építőkockák).

Louis Vuitton kirakat, 2018
Louis Vuitton kirakat, 2018

A karácsonyi forgatagban jó elidőzni egy-egy színes kirakat előtt, és ámulva nézni, hogyan elevenedik meg Andersen, E. T. A. Hoffmann, vagy a Grimm-fivérek mindenki által ismert mesevilága. A Hókirálynő, a Diótörő, vagy a Hamupipőke minden karácsonyi szezonban a dekoratőrök kedvelt témája, hiszen ezekben a mesékben nemcsak a varázslat játszik fontos szerepet, hanem a szeretet is. Az már csak a kirakattervezők-, és rendezők fantáziáján múlik, milyen egyedi módon lép színre egy-egy mesebeli alak. Miközben az üveg mögötti világot csodáljuk a világmárkák (pl.: Ralph Lauren, Louis Vuitton, Chanel, Burberry.) kreatív szakemberei a népszerű mesefigurák, vagy a jégtől csillogó hótalpak és korcsolyák közé ügyesen rejtik el exkluzív termékeiket. Bár minden kirakat olyan akár egy téli mese, amely mögött ott rejtőzhet a karácsony csodája, mégis az ámulatba ejtés mellett még fontosabb a vásárlók becsalogatása az üzletekbe.

Swarovski kirakat, 2018
Swarovski kirakat, 2018

Mióta a karácsony egyik kihagyhatatlan része a vásárlás, azóta a kereskedők minden lehetőséget megragadnak, hogy felhívják a kínálatukra a figyelmet. A karácsonyi kirakatok, egyes országokban a karácsonyi felvonulások története a 19. század végén kezdődött. A nagyáruházak látványos ünnepléssel, dekoratív kirakatokkal köszöntötték advent első napját, hogy minél nagyobb kedvet csináljanak vevőiknek a vásárláshoz. A kirakatba állított karácsonyfa körül szaladó kisvonat, az integető babák és bábuk elsősorban a gyerekközönséget szólították meg, de rangosabb áruházak a látványos és az ünnepi stílusú portáljaikkal a felnőtt vásárlókat is igyekeztek megnyerni.

Igaz, hogy a hívogató karácsonyi kirakatok célja, hogy fokozzák a vásárlási kedvet, de ezt tudva, mégis jó belefeledkezni egy-egy csillogó kirakat nézegetésébe. A bólogató rénszarvast, integető Mikulást, vagy a téli erdőt megjelenítő díszletet nézve talán abban lehet bízni, hogy valóban megtörténik a csoda.
Einstein – ha nem is a karácsonyi kirakatok kapcsán – hasonlóan vélekedett erről: „Az életedet csak kétféleképpen élheted. Vagy úgy, hogy nincs semmilyen csoda. Vagy hiszed, hogy a világon minden varázslat.”

Borító: A Centrum Áruház kirakata, 1967 (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum CC BY-NC-ND)

A cikkhez kapcsolódik