Modigliani Londonban

Modigliani Londonban

- 2017. november 23. 9:54

Átfogó kiállításon mutatja be Amedeo Modigliani (1884-1920) olasz szobrász-festő száz alkotását, érzéki aktjait, szobrait és portréit csütörtöktől a londoni Tate Modern.

A Modigliani című tárlaton bemutatott műveket 70 magán- és közgyűjtemény adta kölcsön a londoni múzeumnak. Frances Morris kurátor szerint az április 20-ig látható kiállítás lehetőséget ad a 20. század történelmében eltűnt egyik legnagyobb képzőművész újraértékelésére. A kiállítás bemutatja, hogyan fejlődött Modigliani művészete az után, hogy 1906-ban megérkezett Párizsba, ahol többek között Paul Cézanne, Henri Toulouse-Lautrec, Pablo Picasso és Kees van Dongen inspirálták. A tárlat kitér arra is, hogy Modigliani csak a szobrászat révén találta meg saját, markáns festészeti stílusát. A képzőművészre jellemző hosszúkás, ovális arcok, a hattyúnyakak és a mandulaszemek hamarosan festményein is megjelentek. A kiállításon a VR (virtuális valóság)-technológia is szerepet kap. Ennek révén a korai 20. századi Párizsba repítik vissza a látogatókat. Nancy Ireson kurátor szerint a virtuális valóság nem tereli el a figyelmet a művészetről, hanem éppen segít annak jobb megértésében.  A kurátor elmondta: a VR-technológia révén közelebb akarjuk érezni Párizst mint várost, a tárlat arról szól, hogy kapcsolatba kerüljünk egy bizonyos hellyel.

A doktor portréja (MaNDA adatbázis)
A doktor portréja (MaNDA adatbázis)

A Tate Modern most először fog bevetni ilyen technológiát nagyszabású kiállításához. A közönség VR-headsetet viselve fedezheti fel a korai 20. századi Párizst egy külön erre a célra kialakított teremben. A tárlat, amelyet a Nagy-Britanniában rendezett eddigi legátfogóbb Modigliani-kiállításként harangoztak be, tíz olyan aktfestményt is felvonultat, amely felháborodást váltott ki a maga idején. Modiglianinak egyetlen egyéni kiállítása volt életében: a francia műkereskedő, Berthe Weill párizsi galériájában rendezett 1917-es tárlaton ráadásul razziát tartottak a rendőrök szeméremsértés miatt. A galéria kirakatában lógó egyik akt ugyanis szemet szúrt a túloldalon lakó rendőrnek. Modigliani kortársait nem a pucérság sokkolta a művész aktfestményein, ha nem az a tény, hogy ezeknek a nőknek bizony szeméremszőrzetük volt, ami igencsak felkavarta a kedélyeket, és a festmények egy részét el kellett távolítani.

(mti)