Mozart és Csajkovszkij Mariborban és a Zeneakadémián

Mozart és Csajkovszkij Mariborban és a Zeneakadémián

- 2019. március 27. 9:51

Mozart és Csajkovszkij művei szólalnak meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyén Hamar Zsolt vezényletével csütörtökön a maribori Union Hallban, pénteken pedig a budapesti Zeneakadémián.

A program mindkét helyszínen azonos, az esteken Csajkovszkij IV. zenekari szvitje és a VI. Patetikus szimfónia, a két mű között pedig Mozart C-dúr zongoraversenye hangzik el, Mariborban Christopher Park, Budapesten Jeremy Denk zongoraművész előadásában, közölték a Nemzeti Filharmonikusok. Mint írták, Csajkovszkij Mozartot a zene Krisztusának nevezte, példaképként tisztelte egész életében. Ennek eredményeként született a Mozartiana (Hódolat Mozart emlékének) című 4. szvit, amelyben Mozart néhány elfeledett zongoraművét és az Ave verum corpus című motettát alakította át zenekari alkotássá.

Maribor amikor még Marburg volt (Balatoni Múzeum CC BY-NC-ND)

A VI. szimfóniára ragasztott patetikus jelző nem a zeneszerzőtől származik, hanem testvérétől, Mogyeszt Csajkovszkijtól. A szimfónia a bemutatón mérsékelt sikert aratott, a zeneszerző néhány héttel később bekövetkezett halála után azonban újra előadták, a közönség ekkor már állva hallgatta végig, majd meg is ismételtette a zárótételt. Wolfgang Amadeus Mozart huszonnégy zongoraversenyének a fele mindössze három év alatt, 1784 és 1786 között keletkezett. A zeneszerző ezekben az években a bécsi zeneélet ünnepelt kedvence volt, aki népszerűségét elsősorban zongorajátékának köszönhette. A maga szervezte nyilvános hangversenyek legnagyobb érdeklődéssel várt műsorszáma mindig egy-egy új zongoraverseny volt, melynek szólóját Mozart játszotta. A korszak utolsó darabja az 1786. december 4-én befejezett C-dúr versenymű, amely a Köchel-jegyzékben az 503. szám alatt szerepel.

(mti)

Borító: filharmonikusok.hu