TENGERRE MAGYAR! SOROZAT
A Csepel a Finger szirtek alatt alussza örök álmát
Pálffy Lajos - 2020. november 3. 8:23
A Csepel romboló is tűzben, harcban edződött meg, számos győzelmet aratva, hogy aztán a Nagy Háború végén azok az olaszok tegyék rá a kezüket, akik sehol sem lettek volna az angol és a francia flotta nélkül.
No de már csak ilyen a győztesek igazsága, az első világégést végül az USA belépése döntötte el, amely korlátlan forrásait az antant rendelkezésére bocsájtotta. Hogy ezáltal a világ ura legyen az alig 150 éve létező államalakulatból, és ezt a pozíciót a II. világháborúba való kivárásos beszállással csak tovább erősítse, és fenn is tartsa a mai napig. No de nekünk most a Csepel rombolótörténetét kell ismertetnünk, nem a világ sorsának alakulását. A Csepel a már ismert paraméterekkel 1912. december 12-én került a vízre, első akciója pedig a német Goeben cirkáló útjának biztosítása volt 1914. augusztus 7-én, hogy aztán hat nap múlva ott serénykedjen a Baron Gautsch utasainak mentésénél. Ami a visszaemlékezések szerint iszonyú feladat volt, hiszen az aknarobbanás után az utasszállító tengerbe ömlő üzemanyaga is meggyulladt. Így a szerencsétlen utasok és a legénység többsége is szörnyen megégett. A Csepel végül 76 embert ment ki élve és 18 holttestet emelt a fedélzetére. Majd pedig az év végéig járőrözni fog, miközben 8 milliméteres géppuskát is kap, no meg egy főhercegi, trónörökösi látogatót Károly személyében.
Az 1915-ös év a hajócsavarok cseréjével indult, majd május 24-én a Tátrával Manfredonia pályaudvarát lövi, mikor a Turbine olasz romboló rájuk támadt, de a taljánok húzzák a rövidebbet. A Csepel végül 15 olasz tengerészt vesz a fedélzetére, egy találat éri az árbocát, és még három sérült a csata mérlege. December 28-án és 29-én a Helgoland cirkálót biztosítja Durazzónál, amikor az az ábrázoló geometriát megújító Mongéről elnevezett francia tengeralattjárót legázolja. Ekkor a Csepel hét franciát ment ki a jeges vízből, és vontatókötélre veszi a megsérült Triglav rombolót, de a csavarjára tekeredik a kötél. Végül szerencsésen visszaérkezik, és az 1916-os évet már Cattróban kezdi. Innen indul január 27-én a Novarával Durazzo ellen, amikor is ütközik az Orjen rombolóval. A javítás után, május 4-én a Brindisi elleni légitámadást biztosítaná, mikor is a híres fizikusról elnevezett Bernouilli tengeralattjáró megtorpedózza. A tatját találják telibe a franciák, 13 ember hal meg, három súlyos és hat könnyebb sérült van, de a Csepel nem süllyedt el.
Előbb Cattróban, majd a Fiume melletti Porto Rében javítják, a Triglav II. romboló tatjának tervei szerint. Végül pedig ködfejlesztőt is kap, így indul neki az 1917-es háborús évnek. Az Otrantói-szorosban többször is bevetve, május 15-én a Balatonnal együtt elsüllyesztik a konvojt védő olasz Orjen rombolót és egy gőzöst, majd visszavonulnának két angol cirkáló, hat romboló és az olasz Aquila cirkáló elől. Aztán a tűzharcban a Csepel telibe találja az utóbbi kazánházát, így már csak két romboló hajtja tovább őket. Ezeket pedig a cattarói parti ütegek térítik majd jobb belátásra. Aztán 1918. február elsején a Csepel is a lázadók közé áll, fedélközbe csukják a kapitányt és ágyúlövésekkel tartják vissza az öblöt elhagyni szándékozó hajókat. A lázadás 2-án összeomlik, a megtorlás után pedig a Csepel is teszi tovább a dolgát. Végül az olaszoknak ítélik és Muggia néven hajózik tovább. Aztán 1927-től állomáshajó lesz Sanghajnál, a vég egy viharban a Finger szirteken éri, egy japán hajó menti ki legénységét.
A Csepel makettje (indafoto.hu)