TENGERRE MAGYAR! SOROZAT
A Lika élt 33 hónapot

Pálffy Lajos - 2020. november 9. 11:19
A Lika, ez a horvát hegységről elnevezett romboló már 1915 decemberében a hullámsírba süllyedt, és ott is pihen a mai napig. Ötven jó tengerészünk veszett oda, mikor Durazzo kikötőjében jött az a sodródó akna.
A Lika egy 5000 négyzetkilométeres kiterjedésű hegység Horvátországban, és hát láttuk, hogy Ferenc József előszeretettel nevezte el hegyekről a rombolóit. A Likát 1913. március 15-én eresztették vízre, nem volt hát sok ideje a béke ízének élvezetére, 1914. augusztus 13-án már Póla előtt járőrözött teljes fegyverzetben, és az új típusnál megszokott magasabb orrfedélzettel, de itt még az ovális kémények is elütöttek a többitől, és a két középsőt zömökebbre is építették. Már a kezdetektől két magas árboca is volt a Likának, hiszen a romboló nem utólag kapott rádiót, hanem már a dokkban, az építésnél telepítettek rá egyet. Még annyit tudhatunk, hogy az első komoly próbaút során, maximális erőbedobással négy század híján 33 csomóval száguldott, ami vagy fél csomóval több, mint amit a Tátra-osztály egyéb egységeinél láthattunk.

Gyors hajó volt hát a Lika, de létezése is gyorsan véget ért, hiszen néhány rutinszerű 1914-es bevetés után (augusztus 23-án a 26-os jelű torpedónaszád túlélőinek a kimentése, november 11-én a francia flottára való várakozás Lissa szigeténél) már jött is a számára végzetes második háborús esztendő. Amely a hajócsavarok cseréjével indult, majd egy Otrantói-szoros elleni bevetéssel folytatódott. Május 24-én, amikor az olaszok beléptek a Nagy Háborúba, Vieste jelző- és rádióállomását lőtte az olasz partoknál, majd ott volt a Turbine romboló elsüllyesztésénél is. Két lövedéke is eltalálta az olaszokat, míg a Lissa megúszta annyival, hogy egy torpedó suhant el alatta. Aztán következett egy Pelagosa szigete elleni kommandós akció július 28-án, ahol két ember halt meg és heten megsebesültek a legénységből. Utóbbiak közül a szerencsésebbek talán nem is gyógyultak fel a következő nagy és végzetes bevetésig, ami december 29-én indult a durazzói kikötő ellen.

Innen jött a kémjelentés, hogy az öbölben két antant romoló bújik meg, de amikor a Helgoland cirkáló vezetésével, fedezete alatt a Csepel, a Tátra és a Lika rombolók bejutottak az aknazáron át a kikötőbe, ott csak két kisebb kereskedelmi hajót találtak. Ezeket gondosan elsüllyesztették, majd mikor indultak vissza az aknamentesített csatornán, az eddig hallgató parti ütegek lőni kezdték a kis csapatot. A Csepel simán átjutott, a Tátra viszont leszakított egy aknát, amire a Lika ráfutott, és két másodlagos robbanás után azonnal el is süllyedt. Ötven ember veszett oda, míg a másik félszázat ki tudta menteni a helyszínre megérkező Triglav, ami alatt aztán megint csak akna robbant, de a hajó úszóképes maradt.

Aztán természetesen megpróbálták kiemelni a Likát is, de 1917 folyamán végül csak öt ágyúja és az első fedélzeti torpedóvető csövei kerültek a felszínre. A hajó ötven hős koporsójaként most is ott pihen a mai Durres turisták által is kedvelt öblében.
Borító: Torpedóromboló ellenfényben (MNL. Csongrád Megyei Levéltár Hódmezővásárhely CC BY-NC-ND)