ÉVFORDULÓ SOROZAT

Blériot és azok a csodálatos férfiak

Blériot és azok a csodálatos férfiak

- 2019. július 25. 12:33

110 éve már annak is, hogy Louis Blériot saját tervezésű és építésű gépén átrepülte a Csatornát. 37 éves volt ekkor, és már 780 000 frankot költött el repülőgépekkel való kísérletezésre. A teljesítményért járó díj ebből mindösszesen huszonötezret fedezett.

De hát a hősök kora volt ez, a Wright fivérek, Orville és Wilbur bicikligyártással és javítással foglalkoztak miközben a siklórepülést próbálgatták. Pontosabban azt, hogyan lehet egy repülő szerkezetet fel és le, balra és jobbra kormányozni. Miután ez megvolt, rá is szereltek egy motort a Kitty Hawk-ra (a légcsavart természetesen biciklilánc hajtotta meg), és 1903. december 17-én a levegőbe is emelkedtek. A Cambrai városában született az École Centralt elvégző mérnök, Louis Blériot ekkoriban még saját szabadalma alapján acetilén fényszórókat gyártott a Renaultnak. Jól ment a lámpákat előállító műhely, így tudott a repülés felé fordulni, ami mindig is érdekelte. 1905-ben már repülőépítő cége volt, igaz sikerre még azért kellett várni néhány évet. Pontosabban „tíz repülőnyit”, mert a Csatornát sikeresen átrepülő monoplán (egyszárnyú) épp a 11. konstrukciója volt a mesternek.

Blériot Bécsnek is megmutatta gépét és tudományát (Gróf Esterházy Károly Múzeum CC BY-NC-ND)

Már a korábbiak is jórészt a levegőbe emelkedtek, de aztán földet érésnél, vagy éppen szállítás közben rendre darabokra törtek. A Blériot VII-es 1907-ben már 500 métert is tudott repülni, az 1908-ra megépített VIII-as pedig 28 kilométert tett meg a levegőben. Blériot még ez év végén három új géppel jelentkezett, köztük volt a botkormánnyal és pedálokkal irányított XI-es is. Ennek 25 lóerős, könnyű hajtóművét már a motorkerékpárokkal foglalkozó Alessandro Anzani készítette, Blériot új gépének így 300 kilogramm lett csak a súlya. A konstrukció olyan jóra sikeredett, hogy aztán a Nagy Háború kirobbanásakor, tehát hat év elteltével ebből a típusból rendelt 900 darabot a francia hadsereg. Nem véletlen hát, hogy Blériot a XI-essel 1909. július 25-én, hajnali 4 után indulva simán átrepülte a Csatornát Calais és Dover között 33 perc alatt.

Cikk a magyar repülés hőstörténetéből (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest Gyűjtemény PDM)

Nagy vetélytársa, Hubert Latham hat nappal korábban szállt fel a Daily Mail által kiírt díjért, de nyolc mérfölddel a cél előtt le kellett ereszkednie a tengerre. Utána aztán már viharban is átrepült, és felment a világon először 1000 méter magasra is, a hős mégis Blériot lett. (Latham 1912-ben halt meg, repülőgépről próbált vadászni Afrikában.) Blériot pedig mesésen meggazdagodott a siker után. Előbb kapott vagy 100 darabos megrendelést a XI-esre, amiért gépenként 10 000 frank ütötte a markát. Aztán, ahogy láttuk, jöttek a háborús szállítások is. De még a boldog békeévekben, 1909 októberében a Magyar Aero Club meghívására Budapestre is ellátogatott, és 200 ezer tátott szájú néző előtt a kispesti gyakorlótéren a levegőbe is emelkedett a XI-essel.

Borító: Wikipédia

Évforduló sorozat

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. november 18. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. november 11. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. november 4. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. október 28. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. október 21. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. október 14. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. október 7. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. szeptember 30. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. szeptember 23. 7:00

Múltidéző: Ezen a Napon
2024. szeptember 16. 7:00