Bomlás virágai: a filmoperatőr fotógyűjteménye a Műcsarnokban
Forum Hungaricum - 2020. november 25. 8:06
A bomlás virágai | Fejezetek a Hórusz Archívumból címmel nyílt Kardos Sándor operatőr fotókiállítása a Műcsarnokban
A Műcsarnok közleménye szerint Kardos Sándor filmoperatőr körülbelül ötven évvel ezelőtt kezdett el fotózni, fotókat gyűjteni. Privátfotó-gyűjteménye, a Hórusz Archívum ma már milliós nagyságrendben tartalmaz fotográfiákat, a hatalmas gyűjteményből válogat a Műcsarnok legújabb kiállítása.
A hatvanas évek közepén az akkor Filmművészeti főiskolás Kardos Sándor – ma nemzetközi hírű, Kossuth-díjas operatőr – elhatározta, hogy fényképész mester édesapjától örökölt, több ezer fotóból álló gyűjteményét kiegészíti újabbakkal. Elkezdte gyűjteni a fotókat ismerősöktől és ismeretlenektől. Pénze nemigen lévén többnyire olyan felvételek kerültek hozzá, amelyeket az adakozó nem tartott különösebb értéknek. Inkább „kidobás helyett” kerültek tulajdonába a képek. Ahogy teltek az évtizedek, a gyűjtemény hatalmassá gyarapodott. Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a rengeteg kép így együtt valamiféle teljesség-analógiaként is működik. Ekkor született meg a név: Hórusz Archívum. A névválasztás szimbolikus. Az egyiptomi hieroglif írásban a Hórusz szem egész képe jelenti az 1-es számot, míg a szem ábrájának részletei a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat. A legkisebb részek egy-egy amatőr fényképei, míg a képek összessége az egyet, az egészet, valami istenit, a képeknek egy különös értelmezését jelenti. A bomlás virágai című kiállítás látogatói arról láthatnak példákat, hogy mitől lesz egy elkészült kép kézműipari termékből alkotássá.
A hatalmas gyűjteményből válogató A bomlás virágai című kiállításon bemutatott fotók három témakörbe sorolhatók: a szándékos képi beavatkozást tartalmazó, roncsolt fényképek, melyek bizonyos szereplőit – egyfajta fotómágiaként – megsemmisítették, kiradírozták, arctalanná tették; a véletlenül megrongálódott képek, melyek esztétikája megváltozott a nem megfelelő kidolgozásnak vagy tárolásnak köszönhetően, és így a hiba (például a penész, a gomba, a megolvadt vagy a megrepedt emulzió) a fotók lényegi alkotóelemévé vált. Valamint a történelem folyamán, a körülmények változása következtében véletlenszerűen új értelmet nyert fotográfiák, melyek érdekes tanulságokkal szolgálhatnak a nézők számára.
Borító: A régi Műcsarnok képeslapon (Herman Ottó Múzeum CC BY-NC-ND)