TENGERRE MAGYAR! SOROZAT
De mi köze van egy rombolónak a Duklai-hágóhoz?
Pálffy Lajos - 2021. január 18. 11:49
Azért a híresztelésekkel szemben mégsem lehetett annyira gyenge a Monarchia, mert a negyedik háborús évben a Triglav és a Lika újjáépítése mellett még két új rombolót is előállítottak a polai és trieszti hadi üzemek. Közülük nézzük most a Dukla rövid történetét.
Az új rombolót nem véletlenül nevezték el a duklai hágóról: emléket akartak állítani ezzel is annak a véres csatának, amelyet 1914-1915-ben itt, az északi Kárpátokban, Kassától jó 100 kilométerre északra vívtak a betörő oroszokkal a Monarchia katonái, közülük is leginkább a magyarok. (A hágó a második világégésben is szerepet kapott, a németek majd két hónapig tartották itt fel a Kárpát-medencébe igyekvő orosz hadsereget.) A 85 méter hosszú és 7,8 méter széles, 3,2 méter merülésű új rombolót 1917. július 18-án bocsájtották vízre. Két turbina, négy olajtüzelésű, és két szenes kazán repítette 33,8 csomós csúcssebességen, és a normál menetben használt 12 csomós sebességgel 800 tengeri mérföld volt az akciórádiusza. Fegyverzete is megegyezett a Tátra osztály paramétereivel, viszont az új Likához hasonlóan a Duklának is korszerűbb volt a parancsnoki állása, és ferde a hátsó fedélzete.
Az öt tiszt által irányított 110 fős legénység 1917. november 19-ről 20-ra virradóan mutathatta meg először, hogy mit tud, mikor is a Pó folyó torkolatvidékét lőtték leginkább a két 100 milliméteres gyorstüzelő ágyúval. November 28-án Riminit támadták, de itt már az olasz parti ütegek is válaszoltak, a Dukla megúszta végül sérülések nélkül a kalandot. December 12-én, és 19-én is Cortellazzo volt a célpont, s megint csak sértetlenül térhettek vissza a Velence felett lévő tengerparti kisváros támadásai után. Az utolsó háborús esztendő február 25-én egy elveszett repülőgép sikertelen keresésével indult, viszont olasz repülőgépek támadtak a rombolóra. Beüzemelték hát a két 7 centiméteres, gyorstüzelő légvédelmi löveget, sőt, talán még a 8 milliméteres géppuskát is. Március 22-ről 23-ra virradóan már az Otrantói-szorosban küzd két brit rombolóval a Dukla, hogy aztán május 12-ről 13-ra virradóan a Menders foknál harcoljon, és felszedje a Bregenz gőzös 19 matrózát. A romboló utolsó, még a Monarchiát szolgáló tevékenysége október elsején és heteikén történt, mikor is aknákat rakott a Drin-öbölben és Durazzo kikötője előtt, már a visszavonulás fedezésére.
A Duklát a vég után aztán a franciák kaparintották meg, új nevét egy elsüllyesztett francia tengeralattjáró parancsnokáról , Matelot Leblancról kapta. Előbb Toulonban állomásoztatták, majd 1928-től Bizerta kikötőjében szolgálta a francia érdekeket. Itt is vonták ki a forgalomból, és adták el bontásra 1936-ban.
Borító: A Monarchia flottája felsorakozik (Magyar Ferences Könyvtár és Levéltár CC BY)