Hat évtized munkái a falakon
Forum Hungaricum - 2019. december 11. 10:25
Megnyílt Keleti Éva Élet/Kép című retrospektív kiállítása kedden a Műcsarnokban, ahol a fotóművész több száz műve, köztük még soha sem látott korábbi képei és több tucatnyi, az elmúlt évben készült friss alkotása látható.
A február 2-ig látogatható tárlaton hat évtizednyi fotográfiai pálya színe-javát mutatják be az 1950-es évektől máig. A kiállításon a történeti, szakmai háttér mellett a személyes, családi mozzanatok is megjelennek, hangzott el a kiállítás sajtóbejárásán. Szegő György művészeti igazgató köszöntője után Keleti Éva és Szarka Klára kurátor közösen mutatta be a tárlatot, amelyen eleven riportok, groteszk életképek, bravúros táncfotók, sztárportrék, lélekbúvár arcképek láthatók. A képek a korszak kulturális életének szereplőit mutatják be, az irodalom, a színház, a zene, a fotográfia területén alkotók portréit tárják a nézők elé. Szarka Klára arról beszélt, hogy a kiállításon nemcsak a múlt nagyságai, hanem a ma emberei is helyet kaptak. Keleti Éva újrakezdte, vagyis folytatta a pályát, csaknem harminc évnyi kihagyás után, 88 évesen megint aktívan fényképez.
A kurátor szerint Keleti Éva sokakat fölkeresett egykori kedves modelljei közül: Törőcsik Marit, Gálvölgyi Jánost, Orosz Adélt és másokat. De több tucatnyian, például Maurer Dóra, Vecsei H. Miklós vagy Schiff András, most először álltak immár digitális kamerája elé. Az egész Műcsarnokot meg tudnám tölteni Keleti Éva képeivel, annyi remekműve van, hangoztatta Szarka Klára, aki szerint olyan tárlatot készítettek, amely minden generációnak, a fiataloknak is szól. Mint mondta, fontos számára, hogy a nézők megismerjék a múlt elemeit és a fotótörténetet is, de belássák azt, hogy a lényegi dolgokban nincs nagy különbség: az emberek ugyanúgy szomorkodtak, örültek, szerelmesek voltak, megijedtek, féltek a hatalomtól, vagy ünnepelték. A kiállítás, amelynek látványtervezője Vízvárdi András, négy teremből áll. Az első teremben Keleti Éva első életkorszakát mutatják be. A fotóművész 1955-től riporter volt a Magyar Fotónál, majd jogutódjánál, a Magyar Távirati Irodánál (MTI). A következő terem, amelynek nem hivatalos címe Fotográfus és bizalom, a pályának az 1976 és 1989 közötti időszakát mutatja be, amikor Keleti Éva az Új Tükör képszerkesztője és fotóriportere volt.
Modelljeivel, köztük színészekkel, táncosokkal a fotós olyan bizalmi kapcsolatba tudott kerülni, hogy nemcsak a lakásukba, hanem az életükbe is beengedték, mondta a kurátor, megemlítve, olyan képek születtek, mint a legendás Ruttkai-Latinovits kettős portré. Kiemelte: a tárlaton Keleti Éva emblematikus képei közül is látható néhány, de olyan gazdag életműről van szó, amelyben újabb és újabb emblematikus képeket találnak. Szarka Klára szerint a harmadik terem címe lehetne Toll-kard-kamera, ez Keleti Éva személyes hátterét, családját, felmenőit mutatja be, akik között van Miklós Jutka költő, fotográfus és Kabos Endre kardvívóbajnok. Ebben a teremben látható ízelítő a fotóművész táncképeiből is. A hátsó terem az újrakezdés terme, ahol a digitális technikával készült képeket mutatják be, mondta a kurátor. Keleti Éva elmondta: elhatározta, hogy újrakezdi a fényképezést, és márciusban találkozott Fábián Évivel, aki segítette munkáját. Szerette volna régi barátait újra lefotózni, emellett azokat a művészeket, akik akkor indultak, amikor pályája közepén tartott, továbbá a mai generáció tagjait, a ma pályán lévő neves művészeket. Minden telefonhívásra mindenki igent mondott, idézte fel, kiemelve, hogy így teljes művészeti keresztmetszetet adhatott képeivel.
Mint mondta, olyan képek is láthatók a tárlaton, amelyek munkájába engednek betekintést és abba, hogyan élt az 1960-as, 70-es években. A tárlat egy kor fotográfus metszete, ami számomra az életet jelentette, fogalmazott a kiállításról, amelyhez kapcsolódva Élet/Képek címmel kötet is megjelent alkotásaiból.
(mti)
Borító: Egy érdeklődő a kiállításon (mti)