Mozart és Csajkovszkij Mariborban és a Zeneakadémián
Forum Hungaricum - 2019. március 27. 9:51
Mozart és Csajkovszkij művei szólalnak meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyén Hamar Zsolt vezényletével csütörtökön a maribori Union Hallban, pénteken pedig a budapesti Zeneakadémián.
A program mindkét helyszínen azonos, az esteken Csajkovszkij IV. zenekari szvitje és a VI. Patetikus szimfónia, a két mű között pedig Mozart C-dúr zongoraversenye hangzik el, Mariborban Christopher Park, Budapesten Jeremy Denk zongoraművész előadásában, közölték a Nemzeti Filharmonikusok. Mint írták, Csajkovszkij Mozartot a zene Krisztusának nevezte, példaképként tisztelte egész életében. Ennek eredményeként született a Mozartiana (Hódolat Mozart emlékének) című 4. szvit, amelyben Mozart néhány elfeledett zongoraművét és az Ave verum corpus című motettát alakította át zenekari alkotássá.
A VI. szimfóniára ragasztott patetikus jelző nem a zeneszerzőtől származik, hanem testvérétől, Mogyeszt Csajkovszkijtól. A szimfónia a bemutatón mérsékelt sikert aratott, a zeneszerző néhány héttel később bekövetkezett halála után azonban újra előadták, a közönség ekkor már állva hallgatta végig, majd meg is ismételtette a zárótételt. Wolfgang Amadeus Mozart huszonnégy zongoraversenyének a fele mindössze három év alatt, 1784 és 1786 között keletkezett. A zeneszerző ezekben az években a bécsi zeneélet ünnepelt kedvence volt, aki népszerűségét elsősorban zongorajátékának köszönhette. A maga szervezte nyilvános hangversenyek legnagyobb érdeklődéssel várt műsorszáma mindig egy-egy új zongoraverseny volt, melynek szólóját Mozart játszotta. A korszak utolsó darabja az 1786. december 4-én befejezett C-dúr versenymű, amely a Köchel-jegyzékben az 503. szám alatt szerepel.
(mti)
Borító: filharmonikusok.hu