TENGERRE MAGYAR! SOROZAT

Uzsok, az utolsó

Uzsok, az utolsó

- 2021. január 25. 11:24

Aztán ha már a Duklai-hágóról rombolót neveztek el, hát akkor az Uzsoki-szoros, pontosabban az ott harcoló honvédeink is nagyon, de nagyon megérdemelték ezt az elismerést! Mert itt is megcselekedték, amit megkövetelt a haza!

A Nagy Háborúban a reméltnél sokkal gyorsabban mozgósító és felvonuló oroszok tehát Duklánál és az Uzsoki-hágón keresztül özönlötték volna el a történelmi Magyarországot. A Monarchia hadvezetése amúgy azzal számolt, hogy amíg a „nagy medve” lassan felébred, addig csapataink legyőzik a szerbeket, és minden erőnkkel ellene fordulunk majd. Végül az történt, hogy a szerbek nem adták olyan könnyen a bőrüket, az oroszok pedig néhány hét után a határainkat fenyegették, tehát próbáltunk is bevetni mindent a hágóknál, amit csak lehetett. A védelmet Szurmay Sándor gyalogsági tábornok irányította, és Uzsoknál leginkább a kolozsvári 38. honvédhadosztályra hárult a teher. Az első rohamokat még 1914 novemberében állították meg, de 1915 márciusára már az oroszok voltak az urak a hágót övező hegyekben. Mikor is májusban aztán Gorlicénél sikerült az áttörés, így Uzsok környékéről is vissza kellett a támadóknak vonulniuk. Kemény harcok voltak itt a rettenetes télben, keményen meg kellett fogni azt a puskát a kolozsvári, és a kincses város környékéről bevonult legényeknek.

Amikor még képeslapokra kerültek a hősi tettek (Piarista Múzeum CC BY-NC-ND)

Innen tehát az 1917. szeptember 26-án, a Danubius fiumei gyárában vízre tett romboló neve, amely paramétereiben teljesen megegyezett a már ismert Duklával. Annyiban azért már látszott, hogy a Monarchia a tartalékainak a végén jár, hogy egy évet dolgoztak rajta a korábban átlagos 7-8 hónap helyett. És aztán a hajócsavarokat is ki kellett cserélni mindjárt a próbautak során, 1918 januárjában. Végül február 20-án futhatott ki az Uzsok első bevetésére, mikor is egy légitámadást kellett biztosítania. Öt nappal később egy megsérült hidroplánt vontatott éppen, mikor antant repülőgépek csaptak le rá, de nem találták el a 85 méter hosszú, és középen majd 8 méter széles hajótestet. Aztán április 22-ről 23-ra virradóan már a cattarói bázisról az Otrantói-szoros ellen küldik, ahol antant rombolókkal csapott össze. Július 11-én pedig Bari kikötőjétől északra egy sérült olasz repülőgépet pecáztak ki két tisztjével együtt, és vonatták be azt Cattaróba.

Az Uzsok Velencében, már olasz tulajdonban (hajoregiszter.hu)

Október elején aztán még kivezényelték az Uzsokot is aknarakásokra, 13-án a megfeneklett Oceania tehergőzöst is őriznie kellett, majd november elsején az angolok kezébe került. Akik az olaszoknak adták, és Monfalcone néven szolgált tovább. 1931-ben már csak iskolahajó volt, 1939-ben pedig már az sem, az utolsónak épített rombolónkat, hadihajónkat lebontották – így múlik el a világ dicsősége.

Borító: Csatahajók mozgásban (MNL. Csongrád Megyei Levéltár Hódmezővásárhely CCBY-NC-ND)

Tengerre magyar! sorozat

Folyamőrök a kiugrásban
2023. január 18. 10:04

Mágneses indukciós aknák!
2022. december 14. 10:14

Megszállás!
2022. december 5. 9:47

Az új vezérfőkapitány
2022. november 16. 9:49

Még partizánok!
2022. november 8. 9:45