Az önfelfedezés kérdései Gyergyó és Budapest között

Az önfelfedezés kérdései Gyergyó és Budapest között

- 2022. április 13. 9:38

Jótékonysági árverés indult Aknay Csaba és Kotschy Gábor fotókiállításának megnyitóján. A rendhagyó online árverés kapcsolódik az Orbital Strangers Project új, szentendrei kiállításához. Az április 8-án nyílt tárlat alkotópárosa, Aknay Csaba és Kotschy Gábor fotográfusok jótékonysági célból ajánlották fel a kiállítás egyik alkotását az Ukrajnából érkező menekülteket segítő Máltai Szeretetszolgálat javára, közölte a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC).

Szentendre idén nyílt fotóművészeti kiállítótere, a PhotoLab áprilistól az Orbital Strangers Project kiállítását mutatja be. A projekt az erdélyi színésznő, Blénesi Kincső egzisztencialista portrésorozatán keresztül ábrázolja az otthon és az önfelfedezés kérdéseit Gyergyó és Budapest között. Az Orbital Strangers Project harmadik önálló kiállítása egyfajta visszakanyarodás az alkalmazott fotográfia világából az autonóm, konceptuális fotóprojektekhez. Az Aknay Csaba és Kotschy Gábor alkotta duó fő fotográfusi profilja, a portré- és filmfotózás, ezen a két területen nemzetközi referenciákkal rendelkeznek. A két művész a magyarországi Forbes magazin állandó fotósa és a lap teljes vizuális koncepciójáért is ők felelnek. Az alkalmazott fotográfiai munkáik mellett ez a harmadik alkalom, hogy önálló kiállításon mutatják meg autonóm, vizuális világukat: egy sajátos, szubjektív fotósorozatot, melyet összehangoltan, szimbiózisban hoztak létre az FMC közleménye szerint.

Az Orbital Strangers legújabb fotóprojektje egy képpár alapú portrésorozaton keresztül beszél az otthonkeresésről és a beilleszkedésről. Az alkotópáros Kincsőt, a kiállítás modelljét két éve ismerte meg az Eltörölni Frankot című film forgatásán. Csendes, elmélkedő magánya, mint utóbb kiderült, nem csupán az aktuális szerepe volt. Ő maga volt a karakter, szinte saját magát játszotta. Kincső egyszerre van lélekben Gyergyón és Budapesten. Bár a képi ábrázolás erre a két helyszínre korlátozódik, a képek közötti vákuumot kitölti rengeteg történelmi, kulturális, társadalmi és infrastrukturális tényező, amik meghatározták az útját új otthonáig, amelynek felfedezése egyben önmagának felfedezése is. Kincső nem passzív modellje a fotósorozatnak, mint ahogy az Orbital Strangers alkotópárosa sem csupán megfigyelőként van jelen. Hármójuk alkotói együttműködése inkább írható le többdimenziós kirakós játékként, mintsem horizontális vagy vertikális modell-művész viszonyként.

A megnyitó előtt (FMC)

Az egzisztencialista portrépárok elegánsak, színekkel is ábrázolnak, képi világuk bátran merít az alkotópáros alkalmazott fotográfusi gyakorlatából. A képpárok egyik tagja Budapesten, a másik Erdélyben készült. Formai vagy gondolati rímek fűzik őket össze. Az anyag szándékoltan és gyökeresen szakít a tradicionális Erdély-ábrázolásokkal. A helyszínek itt díszletek csupán. Kulisszaszerűségük absztrahálja a helyet, így emeli el az anyag értelmezési körét az explicit Erdély-Budapest relációban bejárt útról. Az Orbital Strangers mindkét tagja számára fontos téma az új otthon. Aknay Csaba már jó néhány éve él kétlaki életet, egykor Budapest-London, jelenleg Budapest-Amszterdam viszonylatban. Kotschy Gábor pedig rengeteg helyen lakott és dolgozott világszerte, hosszú éveken át. Mindenhol otthon tudnak lenni, de sehol sem igazán.

Borító: Blénesi Kincső (FMC)