Parr szerint strand az egész világ

Parr szerint strand az egész világ

- 2022. március 28. 7:47

Különleges premierrel köszönti a látogatókat a hatodik alkalommal megrendezett Budapest FotóFesztivál nyitókiállításaként. Martin Parr brit fotográfus, a MAGNUM PHOTOS sztárja, az európai kortárs színes fotográfia egyik legismertebb képviselője, kinek munkája első alkalommal látható Magyarországon. A jelenkor fáradhatatlan krónikásaként több, mint négy évtizede kutatja a mindennapi élet jelenségeit, kezdve a britek időjárással kapcsolatos felfogásától, az ideális otthon, vagy a vásárlási-, szórakozási szokások bemutatásán át egészen a nemzeti karakter megragadásáig, közölte a Műcsarnok.

A Műcsarnok két termében megrendezett Strand az egész világ című kiállítás Martin Parr népszerű tengeri fürdőhelyeken tett megfigyeléseiből válogat. Parr gyermekkorától kezdve bizalmas viszonyt ápol a tengerparttal: amatőrfotós nagyapjával gyakran látogatták Észak-Anglia tengerpartjait, s később, fiatal fotográfusként ide tért vissza, hogy bemutassa, hogyan nyaral az angol átlagember. Seregnyi dolgot elárul egy országról a tengerparti strand, az a különleges, nyilvános tér, ahol az általános emberi viselkedés abszurd megnyilvánulásai és a helyi furcsaságok ugyanúgy megtalálhatók – vallja Parr. Az emberek pihennek, kedvteléseiknek hódolnak, napoznak vagy olvasnak, a fotós pedig belefeledkezhet a fényképezőgéppel való kísérletezésbe. A kiállításon bepillanthatunk a négy évtizedes pályája különböző időszakaiba, a The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve – melyet a Liverpool melletti New Brighton tengerparján készített, s amely nemzetközi karrierjének kezdete –, egészen a nyugat-ausztráliai kikötővárosokat dokumentáló No Worries (2012) sorozatig.

Fürdőélet Crikvenicában, 1912 nyarán (Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum CC BY-NC-ND)

Ha az európaiakat övező sztereotípiák foglalkoztatták, vagy a fogyasztás bizarr megnyilvánulásai, vagy akár az, hogy mit gondolnak az angolok Angliáról, Parr tengerparti sétára indult. Megfordult a spanyol Benidorm üdülővárosban, belgiumi strandokon, a Garda-tó partján, a Krím-félszigeten, Lettországban, majd elhagyva Európát az indiai Goában, Dél-Amerika tengerpartjain, köztük a híres Copacabanán, vagy az indonéziai Balin egyaránt. A Strand az egész világ című kiállítás 56 felvétele ezekből válogat. „A tengerpartok közös jellemzője, hogy itt a legkülönfélébb áruk találnak vevőre: Brightonban a jégkrém, az indiai Goán a fültisztítás, Chilében a sült hal, Kínában a tésztaételek” – mondta Martin Parr.

Egy fotó a kiállításról (mucsarnok.hu)

A kiállítás felfogható egy szelíd gulliveri figyelmeztetésnek, a képek elgondolkodtatnak a nemzeti identitás külsőségein és mélyen gyökerező jellegén, vagy a strandoláshoz kapcsolódó rituálékon. Miközben önmagunkon is nevetünk, Parr fotói rávilágítanak a világ legnagyobb iparága, a turizmus ellentmondásaira is. Martin Parr (1952) brit fotográfus az európai kortárs színes fotográfia egyik legismertebb képviselője. Társadalomábrázolásra fókuszáló, egyedi szemléletet hordozó képei nem csupán informálnak, mosolyra fakasztanak vagy elborzasztanak, hanem ráirányítják figyelmünket a világban zajló változásokra. Főbb témai a rossz ízlés, a gyorsan változó értékek, a nemzeti sajátosságok, a sztereotípiák és a tömegkultúra ellentmondásai.

Borító: Parr egyik erős képe a tárlatról (mucsarnok.hu)